één of meerdere ?
Maakt dat wat uit, dan?
De vraagstelling is mij onduidelijk:
Bij M-rails: normaal gesproken isoleer je de middenrail in plaats van de 2 spoorstaven omdat het hele railbed massacontact geeft, en alleen de middenrails geïsoleerd ligt. Dus als je de 2 spoorstaven isoleert, dan kan de rest van het railbedcontact die isolatie ongedaan maken.
Ik rijd (en Anne ook) o.a met K-rails:
Dan kan dat wel: spoorstaven onderbreken in plaats van middenrails onderbreken, kan leiden tot meertreinig verkeer (met analoog wat extra ingrepen).
Märklin heeft ook C-rails: het railsbed is kunststof en geleidt dus niet; door beide spoorstaven te isoleren bereik je bij 3-rails op C-rails het zelfde als door alleen de middenrails te isoleren.
Dat staat los van het aantal trafo's.
Meer dan 1 trafo betekent alleen maar dat je met 1 of meer relais 2 treinen onafhankelijk van elkaar kunt aansturen. Niet dat dit kan door spoorstaven te isoleren. Als je een bistabiel relais gebruikt met 2 stroomkringen, b.v. een Märklin universeel relais, dan kun je de ene trein laten stoppen, terwijl de andere mag doorrijden.
Het grote verschil tussen analoog en digitaal is de noodzaak van zo'n relais om een van 2 treinen bij een wissel tot stilstand te brengen (digitaal is dat relais overbodig).