Het is raar, maar als je in de 3railwiki of in de beneluxspoor.net encyclopedie zoekt naar kleurcode, dan vind je niets.
Dat is raar omdat vroeger (in de analoge tijd) Märklin (en b.v. Fleischmann, Roco, Faller) elk hun eigen kleurcode hanteerden, voor bedrading en voor stekkerkeuze.
Zoek je op draadkleur, dan vind je wel info:
Märklin draadkleuren, of
Märklin kabelkleur.
Maar op
stekkerkleur vind je weer niets.
Het is dus maar net hoever je voorkennis reikt, om de juiste zoektermen te vinden.
De (secundaire) uitgangen van de Märklin transformators, bij jou 3 bussen, rood (prik voor de trein, middenrails, bovenleiding), geel (licht en schakelbare spoelen van seinen en wissels) en bruin (massa, voor seinen, schakelblokjes voor sein en wissels en massa voor de spoorstaven).
Bij Märklin was dat altijd overal zo aangegeven
- Aansluitrails 1 rode en 1 bruine draad, met 1 rode en 1 bruine stekker.
- Wissels hebben 2 blauwe draden en een gele. Die twee blauwe draden hebben 1 rode en 1 groene stekker.
(rood voor rond, groen voor rechtuit)
- Seinen hadden 1 gele en 2 blauwe, en 2 rode draden. Die 2 blauwe draden hadden weer 1 rode en 1 groene stekker.
- Er bestonden ook seinen met een derde seinbeeld, dus met als extra een blauwe draad met oranje stekker.
(blauwe draad+rode stekker=stop, blauwe draad+groene stekker=rijden, blauwe draad+oranje stekker= halve kracht)
Al die kleurcode afspraken hielden meer dan 70 jaar stand. Zo stonden de aansluitingen ook getekend in de seinboeken, en in de baanplan boeken die Märklin uitgaf (en die je nog steeds kunt downloaden). Dus de kleurcode was ook educatief zo bedoeld: ook als je niet begrijpt waarom je het zo aansluit, kleur hoort bij kleur, dat kan een kind begrijpen.
Tot Märklin digitaal ging, het aantal kleuren niet meer genoeg was, en er grijs en wit (en soms zwart) bij kwam.
Andere merken hanteerden andere kleurcodes. Dus wees niet verbaasd als je ook groene, roze of oranje draden tegen komt.
Als je
naar dit voorbeeld kijkt (Märklin wissel analoog aansluiten)dan zie je een grijs blokje met 2 artikelcodes ernaast (72710 en 72720).
Ik heb zelf oudere schakelkasten (
7072, die hebben een blauwe kast met rode en groene drukknoppen. En ze werken net zo goed als die witte, want beide schakelkastjes werken op dezelfde manier.
De schakelaars op het kastje zijn momentcontacten. Bij het indrukken van de schakelaar wordt kort contact gemaakt om een spoel van een aangesloten wisselaandrijving, sein of ontkoppelrails te bekrachtigen. Zodra de schakelaar wordt losgelaten zal het contact weer in de ruststand komen (geen contact meer maken).
Ik voeg dat toe omdat jij het er niet over hebt. je vraag wekt de indruk dat je 1 onderdeel mist: de wissel-schakelkast.
Elke schakelaar die een korte puls geeft, ook een handschakelaar van Conrad, is goed om een wissel of kruiswissel mee om te zetten. Dus als je niet aan zo'n blokje kunt komen, dan kan het bijvoorbeeld ook met deurbel knopjes.
Er bestaan van Märklin ook andere schakelkastjes (met groene en gele of met rode en gele of zwarte en witte knopjes), en die doen totaal iets anders dan deze. Die kastjes schakelen stroomkringen aan of uit, middels duurcontacten (in de 3rail wiki noemen ze die
maak/verbreek schakelkasten ).
Je moet daar even alert op zijn bij aanschaf. Dat type schakelkast, zoals de
7210, gebruik je bijvoorbeeld om treinen te laten stoppen op een station, of lichten in huisjes aan/uit te schakelen, maar dus nooit voor wissels of seinen, want daarmee branden de spoelen door.
Je kunt de functie van maak/verbreek contact het beste vergelijken met een lichtschakelaar.