Dus, als je niet technisch bent, en wil weten of dat komt door gebrek aan gereedschap of door gebrek aan achtergrond kennis, (...)
Vroeger sprak het vanzelf dat je locs 1x per jaar naar de winkel bracht voor onderhoud.
Dat is allang niet meer zo, want het arbeidsloon is zo hoog dat onderhoud niet loont, en de meeste winkels zijn verdwenen, dus je kunt ook bijna nergens meer terecht.
Vroeger sprak het vanzelf dat Märklin een
serviceboek uitgaf, en
exploded views van locomotieven met vervangingsonderdelen en een
basisboek Electrotechniek, een
Seinenboek , en baanplanboeken .....
Op die manier kon je het reparatievak leren, het gereedschap leren kennen dat nodig was, en kon je achterhalen welke vervangende onderdelen er nog meer bestaan dan alleen koolborstels, antislipbandjes en olie.
Tegenwoordig voert Märklin een andere policy: alles staat online, en je vindt het alleen als je weet dat het heeft bestaan, en goed kunt zoeken. Zo niet, vind je niets. Vandaar dit lijstje.
- In het serviceboek staat hoe je treinen moet onderhouden, en welk gereedschap daarvoor nodig is
- in de exploded view staat welke onderdelen je kunt vervangen,
- in electrotechniek staat hoe dingen werken (of bedoeld zijn te werken),
- in het seinenboek (er zijn er meerdere en in vele talen) staat hoe analoge seinen werken,
- in de banenboeken staan voorbeelden van hoe je een baan bouwt, en hoeveel transformators en schakelkastjes je nodig hebt voor elk baanontwerp.
Al die boeken zijn 2e hands nog steeds te koop, en het copyright behoort waarschijnlijk bij de failliete boedel van de vorige Märklin eigenaars. Want in 2009 ging het oude Märklin bedrijf ter ziele, en daarna is er onder een nieuwe eigenaar een herstart geweest. Sinds enige tijd is dat bedrijf uit de rode cijfers. Maar dit soort boeken heb ik nooit meer gezien.