Auteur Topic: Hobbyist die technisch is.  (gelezen 402 keer)

Offline Willem14

• Kruier
  • *
  • Geslacht: Man
Hobbyist die technisch is.
« Gepost op: 6 januari 2025, 12:12:34 »
Een goededag, ben onlangs begonnen met modelbaan van analoog marklin m rails nu heb ik een aantal loc's die niet rijden zoals ze zouden moeten helaas ben ik niet technisch dus zoek ik een hobbyist die eens naar mijn loc's zou willen kijken. Omgeving Edam maar ik kom ze graag langsbrengen.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Hobbyist die technisch is.
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2025, 16:23:30 »
Het helpt als je er je woonplaats bij zet.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline denobis

• Stationchef
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2025, 18:05:39 »
Dat is zeker handig.
Maar het staat in zijn profiel.
Met vriendelijke groet
Hans

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2025, 22:44:34 »
Ik ben aartslui en vandaag ook nog druk, 3 maal gewassen, boodschappen gedaan en een vergadering van het Bestuur van de Herensociëteit...

Moraal van dit verhaal: maak het iedereen zo makkelijk mogelijk, dan is de kans groter dat je een positief antwoord krijgt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Jan Trein

• Stationchef
  • (2+3)-rail rijder
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2025, 19:00:16 »
Bij Edam denk ik aan de Rijp, en dus aan de Stamtafel Noord-Holland.
Die zit niet toevallig in hetzelfde hotel/motel waar sinds 2013 ook de Amsterdamse Modelbouwers Club op zolder zit.
Contactgegevens AM club: Zuiddijk 2 a, 1483 MA DE RIJP
Openingstijden: Op de Clubdag, Elke woensdag van 11:00 t/m 22:00

Dat is niet toevallig, omdat sommige leden van deze Stamtafel ook lid zijn van de AMC.
De Stamtafel wordt bemensd door Märklin rijders, met technisch kennis van zaken.

Dus, als je niet technisch bent, en wil weten of dat komt door gebrek aan gereedschap of door gebrek aan achtergrond kennis, schroom dan niet om gericht per email hulp te vragen, en er een leerzame en inspirerende afspraak van te maken.

Vroeger zat AMC in Amsterdam op de zolder van een school. En er waren toen (in 1989 was ik er voor het laatst) allerlei mensen lid die ook bij de treintjeswinkels in de buurt werkten als reparateur en/of verkoper.
Wie weet wie er nog bij zit.

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Willem14

• Kruier
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2025, 06:09:57 »
Hallo Jan, bedankt voor de info ik ga proberen vandaag eens langs te gaan in de Rijp

Offline Jan Trein

• Stationchef
  • (2+3)-rail rijder
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2025, 11:27:31 »
Dus, als je niet technisch bent, en wil weten of dat komt door gebrek aan gereedschap of door gebrek aan achtergrond kennis, (...)

Vroeger sprak het vanzelf dat je locs 1x per jaar naar de winkel bracht voor onderhoud.
Dat is allang niet meer zo, want het arbeidsloon is zo hoog dat onderhoud niet loont, en de meeste winkels zijn verdwenen, dus je kunt ook bijna nergens meer terecht.

Vroeger sprak het vanzelf dat Märklin een serviceboek uitgaf, en exploded views van locomotieven met vervangingsonderdelen en een basisboek Electrotechniek, een Seinenboek , en baanplanboeken .....

Op die manier kon  je het reparatievak leren, het gereedschap leren kennen dat nodig was, en kon je achterhalen welke vervangende onderdelen er nog meer bestaan dan alleen koolborstels, antislipbandjes en olie.

Tegenwoordig voert Märklin een andere policy: alles staat online, en je vindt het alleen als je weet dat het heeft bestaan, en goed kunt zoeken. Zo niet, vind je niets. Vandaar dit lijstje.

• In het serviceboek staat hoe je treinen moet onderhouden, en welk gereedschap daarvoor nodig is
  • in de exploded view staat welke onderdelen je kunt vervangen, 
  • in electrotechniek staat hoe dingen werken (of bedoeld zijn te werken),
  • in het seinenboek (er zijn er meerdere en in vele talen) staat hoe analoge seinen werken,
  • in de banenboeken staan voorbeelden van hoe je een baan bouwt, en hoeveel transformators en schakelkastjes je nodig hebt voor elk baanontwerp.

Al die boeken zijn 2e hands nog steeds te koop, en het copyright behoort waarschijnlijk bij de failliete boedel van de vorige Märklin eigenaars. Want in 2009 ging het oude Märklin bedrijf ter ziele, en daarna is er onder een nieuwe eigenaar een herstart geweest. Sinds enige tijd is dat bedrijf uit de rode cijfers. Maar dit soort boeken heb ik nooit meer gezien.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof