Auteur Topic: Klein en simpel rangeerbaantje  (gelezen 474 keer)

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Klein en simpel rangeerbaantje
« Gepost op: 13 januari 2025, 15:15:15 »
Ruim anderhalf jaar geleden mijn baantje verkocht.
Kon het er gewoon toen ff niet bij hebben en als vervanging over gestapt naar Aquaria.
Maar met het ouder (leeftijd) worden gaat het bijhouden en waterwissel te veel worden.
Alles verkocht en toen kwam toch dat kriebeltje weer naar boven om weer iets met een treinbaantje te doen.
Eerst maar eens kijken wat er nog te plaatsen viel 244x122 gaat wel lukken en gewoon zo vlak mogelijk.

Iets in houttransport lijkt me wel wat.
Dat wordt dus weer rangeren.
Voorlopig ga ik het rustig aan pakken, alles voor de hobby was verdwenen dus maar weer kijken wat er nog nodig kan/zal zijn.

Kwam eerst al de bekende piepschuimsnijder tegen en gelijk een hulpstuk er bij gekocht waarmee het straks snijden beter gaat.

En dan het plan.

En natuurlijk op zoek of er nog Lenz Locjes h0 te koop zijn.
En jawel hoor, een v36 gevonden die straks mee gaat rangeren.
Eerst maar eens met 1 lokje beginnen, de rest komt wel vanzelf als het allemaal goed gaat.

ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline jerry

• Super Modelspoorder
Re: Klein en simpel rangeerbaantje
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2025, 15:28:37 »
Leukmdat het weer kriebelt en dat je weer begint
een volger van het 1e begin  :D
The following users thanked this post: iTom

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2025, 18:10:36 »
Ha Tom .. zo ken ik je weer. Blij voor je dat je weer wat gaat/kan doen aan een hobby. Maar dat baantje wat je in gedachte hebt is nou niet echt een klein baantje. Daar kan je best een beetje op uitpakken. Maak je heb opklapbaar? Anders moet je er steeds onderdoor kruipen. :(

Een aquarium is meer werk aan onderhoud dan een treinbaan en daar moet je iedere keer wat aan doen. De treinhobby kan je aan werken als het gaat of als je zin hebt. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2025, 19:43:09 »
Eigenlijk komt het omdat mensen die ik nog steeds help met iTrain hadden het steeds over het Japanse Baantje van Huub Maaskant.
Leuk maar N spoor is mij te klein. Ben toen die vlogs een beetje gaan bekijken en dan krijg je er toch steeds meer zin in.

Ik was ook op een gegeven moment beetje klaar met die natuur en milieu activisten die zich soms grote zorgen maakte over een garnaal die niet helemaal op kleur kwam of een vis met een lamme vin. Totaal geen humor en alleen maar zeggen dat jij het verkeerd doet volgens hen. Garnalen moeten op deels osmose water. Nou die bij ons zaten op gewoon aquariumwater alleen de glazenwasser gebruikt osmose water om de ramen mee te wassen. En mooi dat mijn garnalen waren, diep donker blauw of rood met wit zoals het tenue van Feyenoord.

Ik ben nu bezig met de basistafel. Daar ga ik dan een los frame op maken van latten van 12x44mm dan kan ik dat geheel makkelijk opklappen want er onder kruipen, nee, mij niet bellen.
De basis tafel komt op wielen te staan dus die kan dan een beetje heen en weer in het kamertje van 320x250cm.
Voorlopig doe ik het heel rustig aan zodat ik ook meer tijd over heb om moeders te helpen en me kan uitleven met de potten en de pannen want dat komt natuurlijk ook iedere dag. Strijken doe ik inmiddels ook maar dan het hoog nodige.. Alles wat ik zelf aan trek zit gewoon gelijk strak. :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2025, 20:17:13 »
Nou Tom ... ik zag je al niet kruipen onder de tafel maar ik denk ik vraag het toch maar even. En garnalen tja .... die zijn wel lekker op een wit broodje. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2025, 11:48:36 »
Hahaha, inderdaad dat heb je goed gezien.
Nee kruipen is er niet meer bij, hebben overal van die grijpers liggen want we laten nog weleens wat vallen.

Ik heb liever een grote kroket op een wit broodje dan die garnalen of het zouden echte Hollandse garnalen moeten zijn dan vind ik dat ook wel lekker met een beetje mayo.  :D

De basistafel komt steeds verder af, hoop dat de tafel volgende week klaar is dan kan ik verder met het losse frame waar dan weer multiplex 9mm populier op komt. Dat gaat er voorlopig los op, of het scharnierend gemaakt gaat worden zie ik later wel weer.
Ik ga 4 platen multiplex van 61x122 gebruiken groter passen niet in de auto en gaan ook moeilijk via de trap omhoog vanwege de traplift.
Ze komen goed vlak te liggen en onder de sporen ga ik kurk plakken zodat eventuele oneffenheden daarmee worden afgevlakt.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2025, 15:10:37 »
Klinkt allemaal goed Tom. Ik blijf je met belangstelling volgen. ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2025, 18:20:14 »
Ik was er al een beetje bang voor, had al een tijd veel last van mijn knie.
Je denkt dat is de leeftijd en af en toe een spuit er in en kon ik weer verder.
Vanmiddag bij de orthopeed geweest en kreeg een slecht bericht.
Ze gaan een hele nieuwe knie plaatse, wachttijd is ongeveer 3 maanden.
Moet een beetje rustig aan doen, dat was ik al van plan en als de nieuwe knie is geplaatst de eerste 4 weken kalm aan, fysio behandelingen/revalidatie en dan maar hopen dat het goed gaat.
Ik vroeg mag ik dan wel aan mijn nieuwe modelbaantje werken.
Ja hoor maar rustig aan en niet op uw knieën zetten, nou dat was ik ook niet van plan.
Het vervelende van dit alles is dat we nu thuiszorg moeten gaan regelen want als ik het rustig aan moet doen kan ik Riet ook niet goed helpen.
Voorlopig nu maar afwachten op een datum.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2025, 22:39:43 »
Mijn vrouw heeft twee volledig nieuwe knieën Tom. Alleen de knieschijven zijn nog van haar zelf. Tussen de eerste en tweede knie zit 3 maanden. Ze hebben eerst de slechtste gedaan en daarna de minder slechte. Is nu al 15 jaar geleden en ze zijn nog steeds goed en ze heeft er nooit meer pijn aan gehad. het genezen ging ook redelijk snel maar mijn vrouw is dan ook een bikkel en doorzetter.

Wel vervelend dat je nu thuiszorg moet regelen maar alleen ga je het nu niet meer redden. Sterkte man.
Groet Pierre.

The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2025, 17:40:28 »
En wat positief nieuws.
Lokje vanmiddag ontvangen en gelijk even testen.
Stuk flexrail uitgelegd en op de YD7001 aangesloten.
Was nog ff handmatig zoeken met de ontkoppel knoppen F1 en F2 om te ontkoppelen en aanhaken.

Offline Cor

• Rangeerder
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2025, 19:20:50 »
Hallo Tom,
Fijn dat je weer terug bent. Ben wel benieuwd wat je nu weer in petto hebt.
Hopelijk zet je het ook weer zoveel mogelijk op dit forum.

Groet  Cor

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2025, 21:39:55 »
Ben ik helemaal met je eens Cor. Dus ... kom maar op Tom. Zet 'm op. ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2025, 11:08:47 »
Ondertussen is de onder tafel gereed.
Voel me net af en toe manke Nelis maar met alles op het gemak lukt het wel.
Volgende stap is het frame voor de baan, die kont er los op, nou ja, wel scharnierend aan de achterkant anders ligt de boel iedere keer dwars over elkaar heen.
Ook het frame gaat ik op mijn gemak maken, moet de latten nog op maat zagen.
Dat is wel een dingetje, van boven naar de schuur, zagen en weer terug naar boven en dan na 5 latten ben ik er wel weer ff klaar mee,
Gisteren ook alvast wat rail voorraad gehaald, de prijzen vallen dan toch weer tegen.
Maar mijn Oma zei altijd, beter duur dan niet te koop.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2025, 16:58:06 »
Mooi Tom en lekker stevig. ;)
Groet Pierre.

Offline Jor

• Kruier
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2025, 21:49:11 »
Wat leuk dat je nu toch weer gaat beginnen Tom.
Ik houd dit draadje mooi in de gaten, wil zelf ook een rangeerbaantje maken dus je baanplan neem ik mee ter inspiratie  ;)
Groet,

Jordy

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2025, 00:16:20 »
Inmiddels weer enkele stappen verder.
Het gaat langzaam maar is voor mij nu geen probleem, ben al blij dat ik wat kan doen.

Inmiddels is de basis-tafel klaar en ook het frame waar de baan op gebouwd gaat worden.
Scharnieren zijn geplaatst en kan het bovengedeelte lekker een beetje schuin gezet worden waardoor ik ook aan de onderkant kan werken zittend vanaf mijn krukje op wielen.

Het raster is nu ook klaar en kan ik verder met het afwerken.

De eerste plaat populieren multiplex van 9mm is op maat gezaagd, ik ga gedeeltelijk voor de open werkwijze.

En zo kwam ik bij het boodschappen doen van de materialen ook nog een ladekastje tegen waarin straks weer heel veel kleine dingen een weg in zullen vinden.

Bij het A.C. Tion een bus zwarte verf gekocht maar wat een stank komt daar vanaf, had ik dat geweten had ik het zeker weten niet gekocht. Maar ja, nu hangt de lucht in het kamertje en ga ik er maar mee door.
Eerst de voorste poten en later de rest.

Morgen ook eens kijken hoe de laptop straks er aan toe te voegen, er zijn nog latten van 18x44mm genoeg om daar iets mee te maken.

Offline Michel Bikkel

• Super Modelspoorder
« Reactie #16 Gepost op: 2 februari 2025, 08:48:37 »
Dat wordt nog een best baantje Tom.
Ik kijk weer uit naar de ontwikkelingen
Groet Mies

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #17 Gepost op: 2 februari 2025, 11:19:40 »
Weer een mooie vooruitgang Tom. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe netjes je werkt. Top man! ;)
Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #18 Gepost op: 2 februari 2025, 13:21:57 »
@Michel Bikkel
Ja Mies, het wordt niet groot maar ik hoop dat het wel weer een uitdaging zal worden met het rangeren want dat is uiteindelijk het doel. Houttransport wordt het item.

@Pierre
Dankjewel Pierre.
Zou je dat ook eens tegen mijn vrouw willen zeggen want die moppert steeds over rommel en zaagsel.
Ik ruim wel iedere dag de boel weer op anders ga ik zelf op mijn platte smoel  :D

Offline iTom

• Super Modelspoorder
« Reactie #19 Gepost op: 2 februari 2025, 20:02:07 »
Ik wil straks natuurlijk wel riant toekomstige treinen programmeren en met iTrain verder aan de slag te kunnen gaan.
Daarom maar eerst eens een begin gemaakt voor de plek waar de laptop gaat komen en waar dan ook gelijk een programmeerspoortje gaat komen.
Het frame ga ik verder afwerken met 6mm MDF wat een lekker gladde afwerking heeft.
Krukje past er goed voor maar ook de comfortabele bureaustoel  :)  zal er later een plek krijgen.

Morgen het MDF laten zagen en dan pas maken.

Vandaag is onze kleinzoon Wessel voor bijna een half jaar naar Hamburg verhuisd.
Hij gaat daar stage lopen en ik weet al dat hij wel af en toe naar MiWuLa zal gaan want dat zit redelijk in de buurt.
Nu vond ik nog een foto van jaren geleden toen we samen naar de Broodfabriek in Rijswijk gingen en tussen de middag met o.a. Pierre een broodje kroket gingen eten en beetje bij kletsen over de treinbanen.
Wat was hij toen trots met zijn betaalpas en kon hij Opa trakteren.

Vandaag is hij dan geïnstalleerd in Hamburg en dan zie je toch wel dat o.a. door de broodjes kroket het best wel een hele kerel is geworden die trots op zijn autootje is en inmiddels de zwarte band heeft gehaald met Judo. Ik geloof met de 1e dan maar daar heb ik niet veel verstand van. Hij belde me op om te vertellen dat het allemaal goed was gegaan en of ik ook nog een beetje was opgeschoten met het treinbaantje. Ik bedoel maar  ;D