Wat is een betrouwbare bron?
Ex-werknemer van M?rklin, nu werkzaam in een hoge positie bij Esu.
Deze persoon heeft aan de wieg gestaan (ontwikkeling) bij het MFX systeem in de tijd dat M?rklin en Esu nog samenwerkte op die techniek.
Voor ik ook maar iets de wijde wereld in stuur heb ik de bron wel degelijk geverifieerd want paniek zaaien heeft totaal geen zin.
Mogelijk kan heel deze verandering nog een lange tijd duren maar dat hij er aan komt is voor 99% zeker.
Besten
Na een nachtje slapen zijn bij mij de volgende gedachten opgekomen:
Feiten:
Marklin komt in ca 1985 met marklin digitaal
het MM1 formaat en het DCC formaat met marklin digitaal= en oa Arnold digitaal=
In samenwerking met LENZ ontwikkeld (LENZ is een typische DCC firm)
MM1 formaat voor marklin H0 en Marklin Dig= voor spoor 1
Ruzie met LENZ
Marklin digitaal= gaat er uit [actie alle schalen (h0, spoor 1 en Z rijden op 1 formaat (het MM formaat)]
Arnold gaat verder met LENZ (veronderstel ik)
MM2 formaat komt uit (ca 1995 ?)
Samenwerking Marklin en ESU, MFX systeem komt (eind 90er jaren)
ca 2005 Ruzie met ESU (waarom?? )
MFX systeem naast ESU M4 systeem
2011
betrouwbare bron:
EX werknemer van marklin met hoge positie bij ESU.
Gedachten:
Als ex werknemer een hoge positie heeft (opgebouwd) bij ESU dan werkt hij al wat jaren bij ESU.
Hij is dus al wat jaren weg bij Marklin.
Hoe kan hij weten wat de policy van Marklin voor de toekomst is? (hij is al jaren weg en Marklin en ESU hebben ruzie, dus geen communicatie)
volgende gedachten:
ESU is (waarschijnlijk) oorspronkelijk een DCC firma (net als LENZ) maar door de (tijdelijke) samenwerking met Marklin hebben ze multiprotocol decoders onwikkeld. Welke nu als broodjes over de toonbank gaan (54610, 54630, 54631, 54632 etc.)
De ex werknemer van marklin die nu bij ESU werkt, "baalt" er van dat ESU nu gebonden is aan de productie van multiprotocol decoders en zegt dat dat economisch niet haalbaar is.
Hij vertelt dat het DCC formaat de toekomst heeft. En daarmee een "sneer" naar Marklin uitdeelt. Daarmee doelend op het "verouderde" MM1+2 en MFX formaat.
Het zou dus wel eens andersom kunnen zijn en dat ESU stopt met de produktie van MM formaat decoders en NIET marklin.
In middels brengt Marklin nieuwe decoders op de markt de 60942 en 6096X serie, welke samenwerking zou dit zijn?? TAMS, LDT, of anderen??
Wie weet dat?
Overigens heeft ESU leveringsproblemen met allerlei spul, dus ................
Ik heb me laten vertellen en nu geloof ik het ook, dat er geen Esu V4.0 M4 decoder meer komt.
Groet, Anne W
Info van Anne (zie citaat uit vorig bericht) "Ik heb me laten vertellen en nu geloof ik het ook, dat er geen Esu V4.0 M4 decoder meer komt." DUS, dus........
Dit waren mijn gedachten tijdens mijn nachtelijke droom...................
Wat er van waar is, "dat zullen we zien............."
Mijn 11 centen
groet van teunis