Beste Koos,
Allereerst, mijn eerste reactie was geen kritiek hoor en zeker niet als zodanig bedoeld.
Zoals ik al aangaf, het is jouw planning, jouw modelbaan en jij moet er plezier aan beleven.
Ik zie ook dat Tom je al van enige informatie voorzien heeft betreffende zijn optiek.
Daar kun je beslist in meegaan, reden: Tom weet qua houtbewerking heel goed waar hij het over heeft.
De 18 mm vind ik persoonlijk ook nogal aan de grove kant.
Ik zou voor het bovenblad en de vervolgniveaus kiezen voor 9 mm (zoals Tom ook al aangaf).
Eenmaal als ??n gehele constructie is dat ruim voldoende en zou ik ook, net als Tom aangeeft, met een open constructie werken.
Voordeel hiervan is, wanneer er iets in de verborgen delen gebeurd kun je er, in het ergste geval, via de onderzijde van de onderbouw ook nog redelijk bijkomen.
Ook werk ik persoonlijk liever met kurk i.p.v. het underlayment materiaal van laminaatvloeren.
Hier een adres waar je eventueel de kurk op rollen kunt verkrijgen.
Op mijn laatste baan had ik 3 mm dikte (kurk) maar bij de aankomende te bouwen baan wordt dit 4 mm.
Maar goed, ook dat is iets persoonlijk en daar komt bij dat ik zelf K-rail gebruik.
Het vastleggen van de C-rails, ligt eenmaal gelegd al als een huis, zou je om de 10 Cm een klein beetje warme lijm kunnen gebruiken uit de lijmpistolen met lijm stiften.
Het later weer los halen gaat vrij makkelijk, gewoon de F?hn er op, de lijm wordt weer zacht en vervolgens kunnen de rails, zonder schade, los worden genomen.
Ook het kurk blijft op deze manier netjes heel.
Echter wordt het anders wanneer er t.z.t. scenery op de baan is verwerkt maar ik mag aannemen, wanneer je zover bent, de rails goed doordacht op hun plaats liggen en niet meer los hoeven.