Ik begreep dat je met een Lokprogrammer kunt zien of een deoder wel of niet stuk is. Vaak is die niet stuk, maar ligt het aan de instellingen.
Hoe kan ik via mijn CS 1 controleren of die decoder stuk is.
Beste Roel,
Wanneer je met de locprogrammer een decoder uitleest zul je in het beeldscherm automatisch het type decoder zien.
Uitlezen of deze defect is, is zowel met de Locprogrammer als de CS of Ecos niet mogelijk.
Wanneer een decoder defect is , is deze niet meer uit te lezen.
Is er een deel van een decoder defect, dus nog wel deels uit te lezen, is het een kwestie de aanwezige functie en eigenschappen te controleren op de CV instellingen.
De snelste methode, welke ik persoonlijk toepas, is de decoder in de fabrieksinstellingen te zetten, resetten dus (CV 8 op waarde 8 ) en vervolgens ook weer de eigenschappen en mogelijkheden controleren.
Het blijft dus altijd diverse tests uitvoeren om er achter te komen of er een deel defect zou zijn.
Meest voorkomende probleem:
Licht brand, loc rijd niet = decoder defect.
Loc rijd, lichtfuncties werken niet meer = decoder defect.
Loc rijd, lichtfunctie werkt, functie uitgangen werken niet meer = decoder defect.
Wanneer dit na een reset ook nog steeds het geval is kan men beter een nieuwe decoder aanschaffen, of een beroep doen op garantie indien deze nog van toepassing is op de decoder.
Repareren is beslist geen optie qua kosten.
Het geen Anne aangeeft met de kans oudere decoders aan te schaffen via internet en dat deze niet up to date zouden zijn klopt doorgaans.
Bijv. Esu geeft periodiek firmware updates uit voor de diverse decoders en dit is in de meeste gevallen niet toegepast op de aangeboden decoders van, bijwijze van spreken, enkele maanden uit.
Daarom is het ook altijd van belang dat men, bij het kopen van een nieuwe decoder, aan de verkoper vraag de laatste firmware via een lokprogrammer toe te voegen.
Het is een "klusje" van niets en iedere zelf respecterende verkoper zal een programmer in zijn bezit hebben.
Het werkt als volgt; Decoder inlezen en direct de data wegschrijven naar de decoder en de laatste firmware update is gebeurd.
Wanneer ik een nieuwe voorraad decoders binnen krijg is dit het eerste wat ik bij deze aanvullende voorraad (decoders) doe.
Op deze wijze krijgt de klant een decoder met de laatst uitgebrachte firmware.
Heeft men de decoder al ingebouwd kan dan men met de loc bij een verkoper/modelspoor winkel langsgaan om alsnog de laatste firmware laten updaten in de decoder.
Ook hiervoor komen bij mij ook wel eens klanten en doe ik dit als service.
Het is een centje van een fluit
en weer gaat er een tevreden iemand de deur uit.