Omdat ik ??n van de eersten was die met de Raptor is begonnen heb ik ook veel testwerk gedaan, uit de automatisering van mijn baan zijn dan ook een aantal "ontwikkelings" vragen aan Raptor gekomen, waarvan de laatste drie gisteren zijn afgerond:
instellen optrek- en afremkarakteristieken: in het automatische bedrijf acceleren en remmen de loks volgens per lok in te stellen (9) treingewichtsklassen, conform de modelspoor praktijk waren deze karakteristieken "progressief/hol", dus de treinen acceleerden/remden op hogere snelheden harder.
Omdat decoders nogal eens vaak ook zo'n progressieve/holle instelling hebben vond ik het gedrag van de treinen niet mooi en heb ik gevraagd om e.e.a. instelbaar te maken, dat is nu klaar, naast de gewichtsklassen is er nu ook een keuze tussen progressief/hol-lineair/recht-degressief/bol.
stop-uitsteltijd: in de loop van de tijd ontdekte ik dat ik het begin van de stopmelder hier en daar wel wat ver van het bijbehorende sein had gemaakt, mechanisch is er natuurlijk wel een oplossing, de melder verbouwen, maar ja dat is weer de baan openbreken, dus leverde dat de vraag op om het software matig op te lossen.
dat is nu ook klaar, de trein rijdt al remmend naar de stopmelder, bereikt de stopmelder op kruipsnelheid en rijdt nu op kruipsnelheid een, per lok en per blok in te stellen aantal seconden door.
voor stroomdetectie rijders lost dit ook een ander probleem op: het eerste punt waarop stroom wordt afgenomen (bij 3-railers de plaats van de sleper, bij 2-railers het eerste stroomafnemende wiel) is per lok nogal eens wisselend, hier heb je dus rekening mee moeten houden bij de bepaling van het begin van de stopmelder en dus stopt de ene trein op een mooie plaats, maar de andere (veel) te vroeg.
dit verschijnsel kun je dus met deze optie neutraliseren
decoder-aanlooptijd: toen de eerste decoders met ingebouwde remvertraging kwamen, was de eerste reactie nog wel eens: "hij stopt niet!", met sommige soundloks is zo'n soort reactie er weer: "hij gaat niet rijden"
op zich is dit niet erg, behalve in automatisch bedrijf, immers de "computer" geeft een trein opdracht te vertrekken en te acceleren, maar als de lok dan niet gelijk begint te rijden en de computer "acceleert" gewoon door dan gaat de trein, als hij begint te rijden, er gelijk op een hogere snelheid vandoor.
dus heb ik Raptor gevraagd om er bij automatisch bedrijf een instelling te maken die de trein de instructie geeft om weg te rijden op de ingestelde kruipsnelheid en een instelbare hoeveelheid tijd te wachten met accelereren.
de ontwikkeling van deze optie had wat voeten in de aarde, in de software zitten nogal wat zaken "verknoopt" aan elkaar, bij de eerste test in november vorig jaar werkte het wel, maar........alleen als het volgende sein op rood stond.
maar nu is het goed, nu moet ik even vaststellen welke soundloks, en hoeveel tijd, zo'n vertraging hebben en die invoeren in deze nieuwe optie.
voor de ge?nteresseerden: de omschrijving van alle mogelijkheden met de Raptor vind je op
http://www.raptor-forum.nl/index.php?board=16.0Groet, Anne W (die binnenkort weer verder kan met de bouw van de baan)