Dit draadje loopt ook "bij de buren".Bovenstaande kryptische titel betekent dat ik weer een ombouwtje ben gestart.
Ditmaal dus de standaard Mehano Thalys (Trainline) uit een 'speel'pakket dat ik spiksplinternieuw via MP verkreeg.
Uit de diverse draadjes was mij al bekend dat hier de nodige haken en ogen aan zitten:
De sleper
De wielen
Verlichting
Grondregel is dat de trein in originele staat eerst en vooral prima moet lopen. Nu kwam deze nieuw uit de doos, dus dat was geen probleem.
Mijn volgende stap is dan: sleper eronder frotten en goed laten rijden op 3-rail DC. Ik sluit daarvoor mijn testbaantje aan op een oude TRIX-trafo met de puko's aan de +.
Mehano leverde ooit een dekseltje met sleper die je zo onder een aangedreven draaistel kon klikken... maar ze bestaan niet meer. De leverancier/fabriek niet en die onderdelen. Dus zelf maken!
Van de eerste poging heb ik geen plaatjes. Dit was een korte M-sleper op een afdekplaatje van een aangedreven draaistel. Op het oog leek dit te lukken, maar bij de uitvoering niet. De sleper kon niet voldoende inveren om over de wissels en zo te komen. Dus zit er nu een groot gat onderin 1 van mijn draaistellen.... :-(
Poging 2 richt zich op het jacobs-draaistel tussen de wagons. Overigens zou het ook met de andere draaistellen van de wagons kunnen...
Doordat bij deze draaistellen er geen afdekplaatje zit is er beduidend meer ruimte voor het inveren van de sleper. Daarnaast zit er voldoende tussenruimte bij de wielassen om het samenknijpen op 14 mm mogelijk te maken.
Als eerste wordt een bevestigingsblokje gemaakt van plakjes polystyreen. Hierop kan dan de sleper geschroefd worden.
Het draaistel en het styreenblokje:
Het styreenblokje nog even in close-up. Simpel:
Gewoon wat (5) plakje op elkaar...
Met de sleper. Ik gebruik altijd een oude sleper, die later wordt vervangen:
En zo zit-ie op zijn plek. Lang leve de cyano-superglue:
Als de sleper erop zit ziet het er zo uit:
Uitgeveerd.
En ingeveerd, nadat er nog een stukje uit de kopse kant van het draaistel verwijderd was:
En bij handmatig 'testen' ging alles soepel over de wissel en kruisingen.
Afgezien van de wielafstand, uiteraard. Maar dat volgt later...