Vandaag een beetje aan het opruimen geweest op mijn treinenzolder en daar een doosje gevonden met 6 wagons die ik helemaal vergeten was. Deze wagons heb ik ooit op de vrijmarkt gekocht voor de meeneemprijs van 2 euro. Het zijn oude Lima wagens en hebben allemaal schade en missen hier en daar een buffer of hekje. Ik wil toch proberen er een setje bruikbare wagons van te maken. De rode wagon (op de foto links onder) is zo slecht dat ik die als donor ga gebruiken voor de missende onderdelen van de andere.
De wagons worden eerst ontdaan van de onderstellen. De tank zit verlijmt dus die kan er zonder schade niet af gehaald worden (ik heb het geprobeerd bij de donor).
Ik gebruik twee latten om de wagons op te stellen om makkelijk te kunnen werken en spuiten. Met een paar spaanplaatschoeven die ik in ongebruikte gaten schroef aan de onderkant zet ik de wagons vast. De ketels worden opgeschuurd (met korrel 600) om de verf beter te laten pakken. De namen moeten er helemaal af omdat deze er opgespoten zijn en je dat straks door de nieuwe verf heen gaat zien omdat ze iets hoger liggen.
Ik neem de wagons af met een doekje met een beetje wasbenzine en plak de teksten aan de zijkant van de wagon af. Als basis gebruik ik gewoon een spuitbus van de Act**n. Da's lekker goedkoop en volgens mij voldoet dat prima. Door de lat alle kanten op te draaien zijn de wagons makkelijk te spuiten en sla je geen stukjes over.
Op de foto glimmen de net gespoten wagons nogal maar als ze goed droog zijn is heeft de verf een satijn glans en dat is prima.
Nu moet het zaakje even lekker drogen en dan gaat het echte werk beginnen.